Digitale aangifte overlijden
Begeleidende afbeelding
Gemeente zonder gemeentehuis - digitale aangifte overlijden
Pitch

Leuven wil samen met Aalst, Antwerpen, Gent, Lier, Maldegem, Oostende en Tervuren het huidige proces van aangifte van een overlijden vereenvoudigen en digitaliseren om een lichter en sneller administratief proces aan te bieden aan de nabestaanden van de overledene, de artsen die de overlijdens vaststellen, de uitvaartondernemers, de crematoria, de gemeenten en de hogere overheden.

De projectindieners willen dat bereiken door van bij de start van het proces – het vaststellen van het overlijden door een arts – elke stap te integreren in een gemeenschappelijk digitaal uitwisselingsplatform. Met die aanpak wordt het proces louter digitaal, zonder papieren attesten. Alle deeltrajecten worden efficiënt geïntegreerd in één systeem waarin gegevens eenmalig worden geregistreerd en hergebruikt.

Deze grootschalige transformatie bouwt voort op het innovatieve concept rond de digitale aangifte overlijden.

Initiatiefnemers
Aalst
Antwerpen
Gent
Leuven
Lier
Maldegem
Oostende
Tervuren
Penhouder
Leuven
Type
Grootschalige transformatie
Focus
Innovatieve dienstverlening
Projectoproep
Oproep 6
Toegekend budget
€ 1.968.455,32
Projectstatus
In ontwikkeling